Følg op med den opsagte medarbejder

  • Tilbyd en opfølgende samtale (fx dagen efter eller ugen efter).
  • Hjælp med overlevering, hvis medarbejderen arbejder videre.

  • Overvej en reference eller anbefaling.

Job Vision er et landsdækkende konsulenthus for mennesker, der enten har mistet deres arbejde eller ønsker et karriereskifte.

Forberedelse er altafgørende

  • Afklaring af grund: Vær 100 % klar på hvorfor medarbejderen skal opsiges – og hav konkret dokumentation klar, hvis det skyldes medarbejderens forhold.
  • Rådfør dig med HR/jura: Sørg for, at alt er i overensstemmelse med lovgivning, kontrakter og evt. overenskomst.

  • Beslut tidspunkt og sted: En opsigelse bør ske ansigt-til-ansigt, et neutralt og uforstyrret sted, og helst tidligt på dagen/tidligt på ugen. Således den opsagte har mulighed for at kontakte sin fagforening, eller anden relevant bistand.

Indkald til samtalen – kort og neutralt

Selve opsigelsessamtalen – kort, klar og respektfuld

Start med det vigtigste

“Jeg er ked af at skulle sige det, men vi har besluttet at afslutte samarbejdet. Du bliver opsagt.”

Forklar kort og sagligt

  • Giv en kort og konkret begrundelse – uden at komme med lange forklaringer eller diskussioner.

  • Undgå kritik og følelser – vær rolig, tydelig og professionel.

  • Anerkend medarbejderen som menneske:

Giv praktisk information

  • Gennemgå opsigelsen stille og roligt sammen med medarbejderen. Læs dokumentet igennem punkt for punkt, så alt er tydeligt.
  • Opsigelsesvarsel og sidste arbejdsdag

  • Mulighed for fritstilling, fratrædelsesaftale, ferie mv.

  • Hvad sker der de næste dage (overdragelse, adgang, e-mail osv.

  • Vær opmærksom på, at medarbejderen muligvis ikke ønsker at underskrive opsigelsen. Forklar her, at underskriften alene bekræfter modtagelsen af dokumentet, ikke en accept af indholdet.

  • Husk at få kvitteret for modtagelsen. Du kan samtidig oplyse, at medarbejderen naturligvis er velkommen til at drøfte opsigelsen med sin fagforening.

Stil spørgsmål og lyt

  • Giv tid og rum til reaktion – og vær rolig og empatisk, hvis følelser opstår.
  • Tilbyd evt. en pause og mulighed for opfølgning.

Efter samtalen

  • Send opsigelsen skriftligt – gerne samme dag.
  • Lav en plan for kommunikation til teamet (hvornår og hvordan det fortælles).

Vigtigt!

Gør dette

  • Vær ærlig og respektfuld
  • Tal kort og konkret
  • Hav styr på fakta og proces
  • Giv tid og plads til reaktion (Husk medarbejderen er uforberedt)

Undgå dette

  • Undskyldninger eller vage formuleringer
  • Lange forklaringer eller kritik
  • At improvisere eller være uklar
  • At græde eller fortælle om hvor svært du har det

Job Vision er et landsdækkende konsulenthus for mennesker, der enten har mistet deres arbejde eller ønsker et karriereskifte.